Połącz się z nami

Fast food – niepopularna prawda

Odżywianie

Fast food – niepopularna prawda

Lubimy jeść – to jest pewne. I chociaż każdy z nas ma własne preferencje co do wyboru spożywanych produktów, większości smakują różnego rodzaju dania typu fast-food. Duża liczba osób zasłania się wymówką, że nie ma czasu na pichcenie obiadków w domu, ale czy nie można wybrać restauracji lub baru, gdzie podawane są o wiele bardziej wartościowe dania? No cóż, trudno oprzeć się chrupiącym frytkom, ciągnącemu się serowi czy burgerowi z soczystym kotlecikiem i większość poddaje się tym smakowitym zapachom, które można wyczuć w centrum handlowym lub na ulicy.

W zasadzie społeczeństwo zdaje sobie sprawę tylko z tego, że takie posiłki mocno tuczą. Niewiele osób jest świadomych jak te „śmieciowe” jedzenie niekorzystnie wpływa na organizm i przyczynia się do wielu chorób, w tym do: chorób serca, chorób wątroby, nowotworów czy chorób wieńcowych. Najbardziej szkodliwym składnikiem fast foodów są tak zwane tłuszcze trans – powodują one, między innymi, „zlepianie” tętnic, które prowadzić może do miażdżycy. Badania laboratoryjne wskazały, że spożywanie tłuszczów trans podwyższa również ryzyko zachorowania na raka piersi. W kilku krajach sprzedaż i używanie w produkcji tychże nienasyconych kwasów tłuszczowych zostało prawnie zakazane (Dania, Kanada). Dodatkowo, podczas trawienia tłuszczów trans, w naszym organizmie powstają wolne rodniki, które są przyczyną szybszego starzenia się ciała.

Co kryje się jeszcze w tych przepysznych kebabach i pizzach? Puste kalorie, które nie odżywiają naszego organizmu, a  jedynie dają dużą dawkę energii. Jedząc dużego hamburgera, zjadamy do 900 kcal, lecz nie dostarczamy naszemu organizmowi praktycznie żadnych witamin i minerałów. Dlatego dieta opierająca się na fast foodach może doprowadzić do anemii. Natomiast częste jedzenie produktów pełnych cukru podwyższa poziom insuliny we krwi, a to właśnie wysoki poziom insuliny utrudnia spalanie nagromadzonego tłuszczu.

Oczywiście, zjedzenie posiłku typu fast-food raz na jakiś czas (powiedzmy, raz na kilka tygodni) nie wyrządzi bardzo wielkich szkód w naszym organizmie, jednak najlepiej jeśli był by to hamburger przyrządzony w domu, przez nas samych – taki, który składał by się z kotlecika (koniecznie z chudego mięsa), grubych plasterków warzyw (pomidor, cebula, ogórek), sosu na bazie jogurtu i porządnej, nienadmuchanej, bułki. Zamiast „podchrupywania” chipsów lub frytek, lepiej sięgnąć po suszone owoce, orzechy lub krakersy.

Czytaj dalej

Więcej w kategorii Odżywianie

Do góry

Nasza witryna używa ciasteczek oraz identyfikatorów użytkownika, aby zapewnić jej właściwie funkcjonowanie i rozwój poprzez tworzenie statystyk, publikowanie w serwisach społecznościowych jak i wyświetlanie reklam spersonalizowanych. Zobacz stronę polityka prywatności aby dowiedzieć się więcej lub przejdź dalej klikając „Zgadzam się”.

Ustawienia ciasteczek

Poniżej możesz wyrazić zgodę na użycie poszczególnych ciasteczek. Kliknij „Zatwierdź” aby zatwierdzić wprowadzone zmiany.

FunkcjonalneNasza strona używa ciasteczek zapewniających jej właściwe funkcjonowanie i szybkość działania.

AnalityczneUżywamy ciasteczek systemów analitycznych aby prowadzić statystyki odwiedzin, usprawniać witrynę, eliminować problemy oraz publikować trafniejsze artykuły.

Social mediaUżywamy dodatków zewnętrznych partnerów takich jak YouTube czy Facebook aby prezentować atrakcyjne treści oraz prowadzić analitykę i działania reklamowe.

ReklamoweNasza witryna korzysta z ciasteczek oraz identyfikatorów użytkownika w celu wyświetlania reklam spersonalizowanych jak i niespersonalizowanych oraz prowadzenia własnych kampanii reklamowych.

PozostałeKorzystamy także z innych ciasteczek w celu zapewnienia dodatkowych funkcjonalności.